Saturday, August 13, 2011

DSLR : Keperluan Atau Menunjuk

Kamera DSLR adalah antara gadget yang popular pada masa kini. Kalau dulu hanya golongan jurukamera daripada kalangan wartawan saja yang menggunakan kamera jenis ini, tapi sekarang sudah ramai orang yang  mampu untuk memilikinya. Tapi tak semua orang mampu memilikinya kerana harganya yang begitu mahal sehingga mencecah ribuan ringgit. Tapi bagi penggemar foto, harga bukanlah menjadi masalah kerana bagi mereka kualiti gambar yang dihasilkan kamera DSLR dan kepuasan yang diperolehi adalah lebih penting.

Walaupun ramai yang memiliki kamera DSLR tapi tak semua di antara mereka yang tahu apakah maksud DSLR. DSLR sebenarnya singkatan daripada Digital Single-Lens Reflex. Untuk maklumat lanjut berkaitan DSLR, aku tak boleh nak jelaskan kerana aku sendiri pun tak memiliki gadget ini. So, I'am sorry. 

Tetapi itu bukanlah isu yang nak dibangkitkan. Isunya adalah berkaitan dengan sikap sesetengah individu yang memiliki kamera DSLR. Memang tak dinafikan bagi segelintir indivdu kamera DSLR adalah punca rezeki mereka dengan mengambil upah untuk photo shoot di majlis perkahwinan, birthday party dan juga pelbagai aktiviti lagi. Golongan ini memang serius dengan kerja mereka dan kita dapat lihat daripada tahap profenalisme mereka berkerja. Ada juga individu yang menjadikan kerja ini sebagai kerja sampingan tapi mampu mendatangkan hasil yang lumayan. Golongan ini sememangnya patut kita respect kerana mereka sanggup berpanas, meniarap dan pelbagai aksi lagi untuk menghasilkan foto yang menarik dan berkualiti untuk klien mereka.

Yang menjadi isu di sini ialah golongan kedua ini. Golongan ini juga antara mereka yang memiliki kamera DSLR tetapi tidak mengetahui apakah itu DSLR. Golongan ini gemar membawa ke mana saja kamera DSLR mereka tidak kira ketika ke supermarket, keluar lepak, keluar makan dan sebagainya. Perkara itu sememangnya tidak salah tetapi tindakan mereka yang gemar menggantung kamera DSLR di tengkuk tanpa tujuan itu sebenarnya menghadirkan pandangan sinis masyarakat terhadap mereka. Jelas masyarakat kini mampu untuk menilai yang mana satu jurukamera profesional dgn jurukamera yang hanya menunjuk-nunjuk kamera DSLR mereka. Memang itu kamera dan hak mereka. Tapi setiap tindakan yang dilakukan haruslah didahului dengan daya fikiran yang bijaksana dan pertimbangan sewajarnya.


Tidak perlu sebenarnya untuk bersikap menunjuk-nunjuk dan berbangga dengan apa yang kita miliki. Kita perlu sedar kadang-kala orang di sekeliling jauh lebih hebat daripada kita dan tindakan yang kita lakukan kadang-kala akan menghadirkan kelucuan dan sindiran masyarakat terhadap kita. Hiduplah secara bersederhana kerana Islam menganjurkan bersederhana dalam semua hal.

p/s : pasni jangan terkejut kalau ada trend gantung peti ais, blender dan periuk belanga kat tengkuk

No comments:

Post a Comment