Tuesday, August 16, 2011

1 Malaysia Biar Berpada-pada

Semua warganegara Malaysia sudah pastinya mengetahui bahawa konsep 1 Malaysia yang direncanakan oleh kerajaan adalah untuk memantapkan perpaduan antara kaum di negara ini. Itu adalah main target konsep 1 Malaysia. Memang tidak dinafikan bahawa konsep tersebut memang bagus untuk menjaga keharmonian antara kaum di negara ini. Tambahan Malaysia sememangnya mempunyai penduduk pelbagai kaum yang mempunyai ciri-ciri adat, budaya dan amalan yang berbeza-beza. 

Tapi aku bukanlah nak jelaskan atau ulas berkenaan konsep 1 Malaysia. Apa yang aku nak bangkitkan di sini adalah tentang sikap sesetengah pihak yang asyik mengagungkan konsep 1 Malaysia. Contoh yang mudah adalah iklan hari raya. Hari raya ni umum mengetahui disambut oleh umat Islam bagi meraikan kejayaan berpuasa dan melawan hawa nafsu selama sebulan di bulan Ramadhan. So, iklan hari raya sememangnya salah satu "item" yang wajib ada untuk membangkitkan mood, nostalgia dan memeriahkan lagi suasana hari raya. 

Sepatutnya iklan hari raya biarlah mengetengahkan isu berkaitan hari raya dan umat Islam 100%. Takkan lah sampai iklan hari raya pun masih lagi nak selitkan konsep 1 Malaysia. Situasi ini dilihat seolah-olah menyentap nostalgia dan suasana hari raya. Kini semua iklan raya yang dibuat tidak lepas daripada konsep tersebut sehingga terdapat beberapa iklan sebelum ini terpalit kontroversi akibat menyelitkan budaya dan fahaman agama lain. Kini tiada lagi iklan yang betul-betul ada semangat hari raya seperti iklan pada suatu ketika dahulu. Tidak semua benda perlunya semangat 1 Malaysia. Berpada-padalah kalau nak bodek sekalipun.


Ni salah satu iklan terbaik yang memang ada semangat hari raya daripada Petronas


No comments:

Post a Comment